چگونه سبک رهبری خود را پیدا کنیم؟

سبک رهبری

در مقاله «سبک های رهبری» انواع سبک های رهبری را توضیح دادیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید سبک رهبری مناسب خود را پیدا کنید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

این که بهترین سبک رهبری کدام سبک است، پاسخ مشخصی ندارد. درواقع، هر سبک برای یک شخص یا سازمان می تواند مفید باشد

پیدا کردن سبک رهبری مناسب خود

رهبران به انگیزه های خوب نیاز دارند. بسیاری از رهبران با ایجاد و انتخاب سبک رهبری خود، بر تجربیات و عادات شان تمرکز بیشتری می کنند. برای اینکه بتوانید سبک رهبری مناسب خود را پیدا کنید، از یادداشت برداری شروع کنید. یک قلم و کاغذ بردارید و استراتژی و عملکرد خود را در موقعیت های مختلف رهبری یادداشت کنید.

انجام این کار می تواند به شما کمک کند که یک رهبر مطمئن و توانا باشید، اما اگر متوجه شدید که همه چیز آنطور که انتظار می رود پیش نمی رود، ممکن است بخواهید در رویکرد خود تجدید نظر کنید.

غرایز و عادات شما همیشه بر نحوه رهبری شما تأثیر می گذارد. اما اگر در موقعیت‌ هایی قرار گرفتید که مطمئن نیستید چگونه به آن ها پاسخ دهید، ممکن است بخواهید به سبک‌های رهبری دیگر نگاه کنید.

برای مثال، اگر شما یک برونگرا هستید و عضوی خجالتی در تیم خود دارید، ممکن است بخواهید روی گوش دادن فعال کار کنید. اگر فردی درونگرا هستید که تیمی متشکل از افراد برونگرا را رهبری می‌کند، ممکن است لازم باشد راه های جدیدی برای پرورش، حمایت و الهام بخشیدن به تیم خود بیاموزید.

آیا می توانید سبک رهبری خود را تغییر دهید؟

اگرچه ممکن است کمی زمان و تلاش لازم باشد، اما همیشه می توانید سبک رهبری خود را تغییر دهید و فرآیند های خود را بهبود بخشید.

اولین قدم برای ایجاد تغییرات، شناخت نیاز به تغییر است. گاهی این از بازخورد مستقیم کارکنان ناشی می شود و متوجه می شوید که اهداف برآورده نمی شوند، یا افرادی که به نظر می رسد فرسودگی شغلی را تجربه می کنند، شناسایی این اولین قدم است.

در مرحله بعد، باید خود را برای تغییرات آماده کنید. به عنوان مثال، سبک رهبری شما ممکن است برای تیم شما موثر باشد، اما برای ارتباط با سهامداران چالش داشته باشید. در این مورد، شما نمی خواهید سبک فعلی خود را کنار بگذارید، اما می خواهید تشخیص دهید که چه سبکی کارکرد بهتری برای شما دارد.

نحوه انتخاب سبک رهبری مناسب

راه های زیادی برای یافتن سبک رهبری که برای شما مناسب است وجود دارد. به همین دلیل، دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید. اگر مطمئن نیستید که چه سبک های رهبری برای شما مفید است، این مراحل می تواند کمک کننده باشد.

  1. شروع به خودشناسی کنید
    هر کس یک مسیر منحصر به فرد برای کشف خود دارد. برخی ریسک می‌ کنند و چیز های جدید را امتحان می‌ کنند و برخی دیگر زمان آرام، تمرین‌ های نوشتن و فهرست نقاط قوت و ضعف را در اولویت قرار می‌ دهند.

    یکی دیگر از راه های یادگیری در مورد خودتان از طریق فعالیت بدنی و گذراندن وقت با افراد دیگر است. شناختن خود اولین قدم مهم به سوی رهبر بودن است.
  1. ارزش ها و چالش های خود را مشخص کنید.
    شناخت خود به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی برای شما مهم است و برای چه چیز مبارزه می کنید. رهبر بودن به معنای کار سریع و تصمیم گیری سریع است، بنابراین ترسیم ارزش های شما می تواند بسیار مفید باشد.

    همانطور که ارزش های خود را می نویسید، به لحظات مهم زندگی خود تا به امروز نگاه کنید. سپس، به دنبال گرایش‌ ها، افرادی که به سمت آن‌ ها جذب می‌ شوید و موضوعات رایج بگردید. اگر لیست شما طولانی است، ایده های مشابه را با هم گروه بندی کنید.

    داشتن یک طرح کلی می تواند به شما کمک کند که ببینید چگونه واکنش نشان می دهید، نقاط قوت و ضعف تان چیست و چه ارزش هایی دارید.
  1. به رهبرانی که مورد احترام تان هستند توجه کنید
    مشاهده رهبرانی که به آن ها احترام می گذارید نیز می تواند به شما در تعیین سبک رهبری خود کمک کند. همانطور که آن ها را در جلسات، مکالمات مشتری و ارائه ها تماشا می کنید، از آنچه دوست دارید یادداشت برداری کنید.
    رویکرد دیگر این است که اقدامات آن ها را با در نظر گرفتن سبک های رهبری خاص مشاهده کنید، به شما کمک می کند تا بفهمید رویکرد آنها چیست و آیا برای شما مفید است یا خیر.
  1. سبک های مختلف رهبری را امتحان کنید
    یک گزینه عملی این است که سبک های مختلف رهبری را امتحان کنید. می توانید یک طرح کلی از موارد مورد علاقه خود ایجاد کنید و یادداشت های خود را قبل از جلسه بعدی مرور کنید تا ببینید چگونه می توانید آن را در تعاملات خود بگنجانید.
  2. یک مربی یا مربی کسب و کار پیدا کنید
    کار با یک مربی کسب و کار همچنین می تواند به شما کمک کند سبک رهبری خود را تقویت کنید. یک مربی می‌تواند فردی در محل کار شما باشد که شما به آن احترام می‌ گذارید و از بازخورد او قدردانی می‌کنید، خواه رهبر دیگری باشد یا همکار شما. شما همچنین می توانید این راهنما را در مورد چگونگی پیدا کردن یک مربی کسب و کار بررسی کنید.
  1. از همکاران و رهبران بازخورد بخواهید
    راه دیگر برای یافتن بهترین سبک برای نیازهایتان این است که از سایر همکاران، رهبران و اعضای تیم بازخورد بخواهید.
    بهترین رویکرد برای این استراتژی این است که برنامه ریزی کنید که چه چیزی می خواهید بپرسید و چرا می خواهید بازخورد مورد نیاز خود را دریافت کنید. به این فکر کنید که مردم چگونه می توانند پاسخ دهند و همچنین دستورالعمل ها و انتظارات روشنی را تعیین کنید
    هنگامی که بازخورد دریافت می کنید، مطمئن شوید که به دقت گوش دهید. اطلاعات ارزشمندی در مورد نقاط قوت و ضعف خود به دست خواهید آورد که به شما کمک می کند بفهمید کجا باید پیشرفت کنید و سبکی که به شما کمک می کند پیشرفت کنید.
  1. آزمون های سبک رهبری را انجام دهید
    آزمون های رهبری ابزار های مفیدی برای رهبران، برای خودتان به عنوان یک فرد و ارزیابی تیم هایتان هستند.
    آزمون رهبری می تواند درک نقاط قوت و مهارت های شما را آسان تر کند. این آزمون ها می تواند عادات و ویژگی هایی را که ممکن است از آن ها آگاه نباشید آشکار کند و به شما یک جهت روشن برای رشد بدهد.

ارزیابی سبک رهبری

رهبران، ترکیبی از سبک های رهبری ذکر شده را دارند. بیل توربرت و دیوید روک، کارشناسان رهبری می‌گویند که ریشه این سبک‌ها همان چیزی است که «منطق عمل» نامیده می‌ شود.

این منطق عمل ارزیابی می کند که چگونه رهبران محیط اطراف خود را تفسیر می کنند و هنگامی که قدرت یا ایمنی آن ها به چالش کشیده می شود، واکنش نشان می دهند.

این ایده منطق عمل، یک ابزار محبوب نظرسنجی مدیریت است. این نظرسنجی که توسط پروفسور توربرت و روانشناس سوزان کوک-گروتر ایجاد شده است و در کتاب تحولات شخصی و سازمانی ارائه شده است، از مجموعه ای از 36 تمرین تکمیل جملات با پایان باز استفاده می کند تا به محققان کمک کند درک بهتری از نحوه توسعه و رشد رهبران داشته باشند.

در ادامه، تعدادی از ویژگی های رهبران را ارائه داده ایم و برای هر ویژگی تعدادی جمله با پایان باز ذکر کرده ایم. جملات را مرور کنید و ببینید کدام یک از جملات، شخصیت شما را بهتر منعکس می کند. سپس در جدولی که در پایان آمده است، سبک رهبری خود را پیدا کنید.

  1. فردگرا
    فردگرا، خودآگاه، خلاق و در درجه اول بر اعمال و توسعه خود در مقابل عملکرد کلی سازمان متمرکز است. این منطق عمل به طور استثنایی ناشی از تمایل به فراتر رفتن از اهداف شخصی و بهبود مداوم مهارت هاست.

در اینجا مواردی وجود دارد که یک فردگرا می تواند بگوید:

فردگرای 1: “یک رهبر خوب باید همیشه به شهود خود در مورد فرآیندهای سازمانی تثبیت شده اعتماد کند.”

فردگرای 2: “مهم است که بتوانم با دیگران ارتباط برقرار کنم تا بتوانم به راحتی ایده های پیچیده را به آن ها منتقل کنم.”

فردگرای 3: “من پیشرفت را به موفقیت پایدار ترجیح می دهم.”

  1. استراتژیست
    استراتژیست ها کاملاً از محیط هایی که در آن قرار دارند آگاه هستند و درک عمیقی از ساختار ها و فرآیند هایی دارند که باعث می شود کسب و کارشان رونق بگیرد.

در اینجا مواردی وجود دارد که یک استراتژیست ممکن است بگوید:

استراتژیست 1: “یک رهبر خوب همیشه باید بتواند در گروه های تقسیم شده اجماع ایجاد کند.”

استراتژیست 2: “کمک به توسعه سازمان به عنوان یک کل و همچنین رشد و دستاورد های فردی مستقیم من مهم است.”

استراتژیست 3: “تعارض اجتناب ناپذیر است، اما من به اندازه کافی در مورد روابط شخصی و حرفه ای تیمم آگاهی دارم تا بتوانم اصطکاک را کنترل کنم.”

  1. کیمیاگر
    روک و تولبرت کیمیاگر را بسیار تکامل یافته و در مدیریت تغییرات سازمانی مؤثر توصیف می کنند. آن ها با دیگر منطق های عمل در توانایی منحصر به فرد خود برای دیدن همزمان تصویر بزرگ و جزئیات دقیق متفاوت هستند. هیچ بخش یا کارمندی از طرف یک رهبر کیمیاگر نادیده گرفته نمی شود.

در اینجا مواردی وجود دارد که یک کیمیاگر ممکن است بگوید:

کیمیاگر 1: “یک رهبر خوب به کارکنان خود کمک می کند تا به بالاترین پتانسیل خود برسند.”

کیمیاگر 2: “مهم است که روی هر کاری که در حال انجام آن هستم، تأثیر عمیق و مثبت بگذارم.”

کیمیاگر 3: “من توانایی منحصر به فردی در ایجاد تعادل بین نیازهای کوتاه مدت و اهداف بلند مدت دارم.”

  1. فرصت طلب
    فرصت‌طلبان سطح معینی از بی‌ اعتمادی نسبت به دیگران را دارند و برای حفظ کارمندان خود بر یک نمای کنترل تکیه می‌کنند. روک و تولبرت می نویسند: “فرصت طلب ها تمایل دارند رفتار بد خود را در برش و رانش دنیای چشم در برابر چشم مشروع بدانند.”

در اینجا مواردی وجود دارد که یک فرصت طلب ممکن است بگوید:

فرصت طلب 1: “یک رهبر خوب باید همیشه دیگران را به عنوان رقبای بالقوه برای به دست آوردن بهترین ها ببیند.”

فرصت طلب 2: “من این حق را برای خود محفوظ می دارم که نظر کسانی را که عقاید من را زیر سوال می برند یا از آن ها انتقاد می کنند رد کنم.”

  1. دیپلمات
    برخلاف فرصت طلب، دیپلمات نگران رقابت یا به عهده گرفتن کنترل موقعیت ها نیست. در عوض، این منطق عمل به دنبال ایجاد حداقل تأثیر بر سازمان و تکمیل وظایف روزانه با کمترین اصطکاک ممکن است.

در اینجا مواردی وجود دارد که یک دیپلمات ممکن است بگوید:

دیپلمات 1: “یک رهبر خوب باید همیشه در برابر تغییر مقاومت کند، زیرا خطر ایجاد بی ثباتی وجود دارد.”

دیپلمات 2: “مهم است که “اجماع تیمی” را در موقعیت های تیمی به دور از درگیری فراهم کنید.”

دیپلمات 3: “من تمایل دارم در نقش های رهبری تیم محور یا حمایت کننده تر پیشرفت کنم.”

  1. متخصص
    متخصص در زمینه خاص خود یک حرفه ای است و دائماً در تلاش است تا دانش خود را در مورد یک موضوع کامل کند و برای برآورده کردن انتظارات بالای خود تلاش کند. روک و تولبرت متخصص را به عنوان یک مشارکت کننده فردی با استعداد و منبع دانش برای تیم توصیف می کنند. اما این منطق عمل، فاقد یک فاکتور مهم برای بسیاری از رهبران خوب است: هوش هیجانی.

در اینجا مواردی وجود دارد که یک متخصص ممکن است بگوید:

متخصص 1: “یک رهبر خوب باید افزایش دانش خود را بر نیاز های سازمان اولویت دهد.”

متخصص 2: “هنگام حل مشکل با دیگران در شرکت، نظر من درست تر است.”

شما کدام رهبر هستید؟
کدام منطق عمل در بالا شبیه شما بود؟ به هر جمله یک لحظه فکر کنید.

اکنون، بر اساس جملاتی که ویژگی های شخصیتی شما را منعکس می کنند ، بررسی کنید که کدام یک از هفت سبک رهبری را با توجه به سمت راست جدول زیر می پذیرید.

سبک رهبریمنطق عمل
دموکراتاستراتژیست3
استبدادیفرصت طلب1، فرصت طلب2، متخصص1، متخصص2
تفویضیدیپلمات2، دیپلمات3، متخصص1
استراتژِیکاستراتژیست1، استراتزیست2، کیمیاگر3
تحول آفرینفردگرای1، فردگرای2، فردگرای3، کیمیاگر1، کیمیاگر2
معاملاتیدیپلمات3
بروکراتیکدیپلمات1

هرچه با منطق های عمل بیشتری موافق باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که ترکیبی از سبک های رهبری برای شما مناسب باشد.

به عنوان مثال، اگر با همه چیز هایی که استراتژیست گفته بود موافق باشید، 66٪ رهبر استراتژیک و 33٪ رهبر دموکراتیک خواهید بود. اگر با گزاره سوم و همه چیز هایی که کیمیاگر گفته موافق بودید، این شما را به یک رهبر 50% تحول گرا، 25% استراتژیک و 25% دموکراتیک تبدیل می کند.

به خاطر داشته باشید که این منطق‌ های عملی مراحل رشد در نظر گرفته می‌شوند، نه ویژگی‌های ثابت. اکثر رهبران در طول حرفه خود از طریق انواع مختلف رهبری پیشرفت می‌کنند.

چه یک تیم بزرگ را مدیریت کنید چه یک تیم کوچک، سبک رهبری شما به شدت بر نحوه مشاهده گزارش های مستقیم شما و نحوه همکاری تیم شما برای رسیدن به اهداف شرکت تأثیر می گذارد. سبک های مختلفی برای رهبری وجود دارد، بنابراین انتخاب یکی که برای شما مناسب باشد می تواند شما را به یک رهبر موثر تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید